Hierontaa ja hyvinvointia

Kokonaisvaltainen ihminen tarvitsee myös kokonaisvaltaista hoitoa. Sielunhoidon lisäksi on tärkeä myös fyysinen puoli: "Kun ruumis voi hyvin, saa sielu paremman kodin"

 

Hierontahoitoja

SATUHIERONTA

"Satuhieronta on menetelmä, joka on kuin polku kiireestä rentoutumiseen ja stressistä läsnäoloon. Satuhieronta auttaa meitä laskeutumaan mielen tasolta sydämen tasolle. Tämä auttaa rakentamaan yhteyttä, kokemaan levollisuutta ja lämpöä." (satuhieronta.fi)

Satuhieronnan tarkoituksena on rentoututtaa ja vahvistaa kaikenikäisten turvallisuuden kokemusta vuorovaikutuksen ja läsnäolon sekä tarinan ja lempeän kosketuksen kautta. 

Hierontahoito tapahtuu makuuasennolla tai istuessaan. Hierontaa tehdään yleensä selän alueelle, mutta välillä myöskin käsien ja pään alueelle. 

Hoidon aika 30 minuuttia, jossa terapeutti myös keskustelee hoidettavan kanssa. Asiakas saa itse päättää tarinasta, josta terapeutti voi jatkaa tarinan kehittämistä aina turvalliseen ja lempeään loppuun saakka. 

Hinta:

30 min. 30€  

 

Hyvinvointivinkkejä arkeesi

https://www.youtube.com/watch?v=VtYWyUyNCF8&feature=emb_logo

 

RUOKA

"Ruoka olkoon lääkenne!", näin on sanonut joskus 400 eKr elänyt länsimaisen lääketieteen isä Hippokrates. Lisää infon ja opetuksen saamiseksi voi ottaa yhteyttä ravitsemuksen ammattilaisiin tai vaikkapa tutkia yhdessä Pyhän Hildegardin seuran kanssa Saksassa 1098 – 1179 eläneen abbedissa Hildegard von Bingenin terveysohjeita, https://www.hildegardseura.fi

Ruumin hyvinvointiin vaikuttaa myös säännöllinen paasto. Siinä voi ottaa avuksi esim. ortodoksisen kirkon paasto-ohjeita: https://www.ortodoksi.net/index.php/Paastosäännöt_ortodoksisessa_kirkossa

 

LIIKUNTA

Meidät on luotu liikkumaan. Anna ruumiillesi säännöllisesti liikuntaa, sellaista liikuntaa, josta itse myös nautit ja tykkäät. 

Liikunta kehittää ja ylläpitää fyysistä, henkistä ja sosiaalista terveyttä, sekä vähentää ennenaikaista kuolleisuutta. Liikunta ylläpitää toimintakykyä ikääntyessä ja edistää itsenäistä suoriutumista. Liikunnalla on merkittävä ehkäisevä, hoitava ja kuntouttava vaikutus lukuisissa terveysongelmissa. Liikunta vähentää todennäköisyyttä sairastua muun muassa masennukseen, osteoporoosiin ja kaatumisesta johtuviin luunmurtumiin, metaboliseen oireyhtymään ja kakkostyypin diabetekseen, korkeaan verepaineeseen, veritulppaan, verenpaine-, sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen sekä paksusuolen syöpään.  

 

LEPO

Ovatko säännölliset lepopäivät unohtuneet?

"Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että jos kerran teemme työtä, niin meidän täytyy myös levätä. Jos emme lepää, niin silloin meidän voimamme heikkenevät.", i. Andrei Verikov

Lepopäivänä on mahdollisuus hiljentyä, osallistua liturgiaan, viettää aikaa perheensä kanssa tai samoilla luonnossa sekä ihailla sen kauneutta. Esimerkiksi juutalaisessa kultuurissa sapatti oli juuri se päivä, jonka ihminen ensimmäisenä kokonaisena päivänä sai elää. Kaikkeen toimeen tartuttiin vasta levon kautta! 

Pyhitä lepopäiväsi! 

 

MUSIIKKI ja HILJAISUUS

https://www.youtube.com/watch?v=VdNvEYKi4ag

Arvo Pärt, dokumentti, "Even if I lose everything" (2015)